- توضیحات
- نوشته شده توسط Super User
- دسته: مقالات
- بازدید: 3760
سرهنگ بازنشسته محمدرضا اکبر حلوایی - معاون سابق مشمولان و امور معافیتها
در خبرها آمده بود که با پیشنهاد ستاد کل و تصویب فرمانده کل قوا به ورزشکاران شاغل در لیگ برتر فوتبال،والیبال و بسکتبال تا سن ۲۸ سالگی و به بازیکنان تیم ملی تا سن ۳۰ سالگی مهلت داده شده تا خود را برای تعیین تکلیف سربازی معرفی نمایند ، البته رییس اداره سرباز ستاد کل در توضیح این مصوبه گفته بود که این مقررات شامل بازیکنان در لیگ برتر خارج نیز می شود ،وی در ادامه افزوده بود کسانی که از عضویت در تیم ملی حذف شوند و در لیگ برتر هم شاغل نباشند باید بلافاصله خود را معرفی کنند در غیر این صورت غایب شناخته می شوند .
اینکه اعداد ۲۸ و ۳۰ سالگی برای ورزشکاران برچه مبنایی تعیین گردیده به نظر می رسد مانند تعیین سن ۷۰ سالگی برای کهولت سن پدر مشمول در اخذ معافیت کفالت ، مبهم و فارغ از اصول و مبنای علمی و عقلی است .
با توجه به اینکه به نظر می رسد مقررات مذکور بیشتر برای حل مشکل بازیکنان فوتبال و لابی فدراسیون مربوط و وزیر ورزش و امور جوانان و البته تحت تاثیر کاهش تعداد تیمهای نظامی در لیگ برتر به تصویب رسیده است مناسب است به برخی آمار در این رشته ورزشی توجه داشته باشیم .
میانگین سنی بازیکنان تیمهای حاضر در جام جهانی روسیه 27.4 سال بوده است که تیمهای ایسلند و پاناما با میانگین 29 و 29.4 سال به عنوان پیر ترین تیمها معرفی شدند.
میانگین سنی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی روسیه 26.5 سال بوده است و در مجموع 23 نفر انتخابی تیم ملی تنها 9 نفر بالای 28 سال سن داشته اند.
میانگین سنی بازیکنان حاضر در لیگ برتر ایران در حال حاضر 25.6 سال می باشد که میانگین سنی بازیکنان مسن ترین تیم ها بین 26.6 تا 27.2 سال است.
در جام ملتهای آسیا نیز تیم ملی ایران با میانگین 27.6 سال مسن ترین تیم گروه بود . در گروه چهارم مسابقات هر سه تیم دیگر در میان جوانترین تیم های حاضر در مسابقات بودند. ویتنام با میانگین سنی23.7 سال جوانترین تیم تورنمنت و تیم ملی عراق با میانگین سنی 24.3 دومین تیم جوان مسابقات بوده است.. تیم ملی یمن هم یکی از تیم های جوان این دوره از رقابت ها بود که با میانگین سنی 25.8 بعد از تیم های ویتنام، عراق، قطر و هند در رتبه پنجم جوانترین تیم های جام ملت های آسیا قرار داشت .
تیم ملی ایران با افزایش میانگین سنی اش نسبت به جام جهانی 2018 با میانگین 27.6 سال، در رده هشتم مسن ترین تیم های جام ملت های آسیا قرار گرفته است.
اگرفرض کنیم این مقررات برای توسعه ورزش در کشور و پویایی باشگاههای ورزشی به تصویب رسیده ، مناسب است ستاد کل نیروهای مسلح که مسئولیت کارشناسی این مصوبه را به عهده داشته پاسخگوی سوالات زیر باشد :
1 - چرا فقط بازیکنان شاغل در لیگ برتر فوتبال، والیبال و بسکتبال در شمول این مصوبه قرار گرفته اند در حالی که سایر رشته های ورزشی مانند کشتی ، وزنه برداری ، کاراته ، تکواندو و… نیز دارای لیگ برتر هستند که لزوم توجه به آنان برای حفظ ورزشکاران و توسعه آن رشته نسبت به رشته های انتخاب شده اولویت بیشتری دارند.
2 - با توجه به اینکه بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ های خارجی لزوما به تیم ملی دعوت نمی شوند و حضور آنان در خارج از کشور یا دارای منافع مادی برای بازیکن و باشگاه ایرانی است که بازیکن خود را برای حل بخشی از مشکلات مالی ترانسفر می کند و یا صرفا دارای منافع مادی برای خود بازیکن است ، ستاد کل چه مسئولیتی در قبال تامین نیازهای مالی باشگاه یا ورزشکار دارد که بازی او در لیگ برتر خارج را ، مجوزی برای تاخیر در سربازی می داند؟ و چرا این امتیاز برای سایر مشمولانی که بدلیل نوپا بودن کسب و کارشان یا بیماری اعضای خانواده نیاز به تاخیر در اعزام دارند لحاظ نمی شود؟.
متاسفانه ستاد کل در موضوع ورزشکاران مشمول - پس از عدول از موضع لجاجت چند سال گذشته که متاثر از موضوع معافیت فوتبالیستها و به خصوص عدم مراجعه مهرداد پولادی بود، تحت فشار افکار عمومی و لابی فدراسیون مربوط - با تصویب مقطعی و بدون مبنای قانونی و بعضا عقلی ، مصوباتی مانند معافیت نفرات سوم مسابقات جهانی و نفرات دوم و سوم مسابقات آسیایی را پیشنهاد و به تصویب رساند ه وبا انجام مانور تبلیغاتی بر روی آن ، خود را حامی ورزشکاران قلمداد می کند ولی در واقع با این مصوبات ، در تلاش است تا اشراف خود بر فدراسیونها را حفظ کرده و در مواقع لزوم با تغییر دلخواه مقررات ، فشار لازم را بر آنها وارد یا تیمهای نظامی آینده را تقویت نماید .
چنانچه ستاد کل در نظر دارد مشکل سربازی ورزشکاران را حل کند تا باشگاهها نیز بدون دغدغه برای از دست دادن سرمایه های انسانی خود به دلیل سربازی، اقدام به استعدادیابی و توسعه ورزش پایه نمایند به نظر می رسد مناسبترین روش آن باشد که مقرر شود :
" ورزشکارانی که حداقل از سن ۱۳ سالگی در تیمهای پایه ورزش کرده و پس ازورود به سن مشمولیت حداقل بمدت ۵ سال در یک تیم مورد تایید فدراسیون مربوط به صورت حرفه ای ورزش کند متناسب با آنکه در لیگ برتر باشد یا سایر سطوح ورزشی مانند دسته یک ، دسته دو و …در طول مدت ۵ سال مبلغی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد مبلغ سالانه قرارداد را به حسابی که از سوی ستاد کل تعیین می شود واریز و چنانچه پس از مدت مذکور در تیمهای ملی ، لیگ برتر یا دسته یک به ورزش ادامه دهند با پرداخت ۲۵ درصد مبلغ قرارداد از خدمت معاف شود "
با این مصوبه ، ضمن توسعه ورزش و تامین اصولی درآمد ناشی از سرمایه گذاری باشگاهها در پرورش بازیکنان مستعد ، با کسب درآمد معقول توسط ستاد کل نیروهای مسلح، فضاهای ورزشی مراکز نظامی توسعه یافته و سربازان اوقات فراغت خود را با ورزش سپری می نمایند تا از نگرانی ها و آسیب های محیط های پادگانی در امان بمانند و موضوع ورزشکاران نیز به صورت اصولی حل شده و نیازی به دخالت ستاد کل برای تعیین تکلیف های مقطعی و اخذ مصوبات مکرر نخواهد بود .
- توضیحات
- نوشته شده توسط Super User
- دسته: مقالات
- بازدید: 5603
معاون سابق مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی ,
در هفته اخیر نامه وزیر ورزش و جوانان به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در فضای مجازی واکنش های مختلفی را بدنبال داشت ،در یک سو سردار کمالی طبق رویه همیشگی که به اخبار حوزه سربازی واکنش نشان می دهد، اعلام مخالفت کرده است و در دیگر سو آقای ناظمی که مسئولیت روابط عمومی وزارت ورزش را بر عهده دارد به بهانه سرمایه ملی بودن فوتبالیستها و اشاره به مهرداد پولادی به بیان نظر خود پرداخته و در حقیقت هر یک از طرفین نظریه های سازمانی خود را در صفحات مجازی ابراز داشته اند .
در این بین آقای جعفرزاده ایمن آبادی( نماینده مجلس ) نیز تهدید کرده که در صورت عدم موافقت ستاد کل، از حکم حکومتی برای معافیت استفاده خواهند کرد
.
بر خود لازم میدانم سخنی با عزیزان مذکور داشته باشم :
سردار کمالی عزیز؛
استناد جناب عالی به قانون سرباز قهرنان صحیح و اصولی است - هر چند که این قانون اساسا در التهابات ناشی از حضور ایران در جام جهانی تصویب شده و در تضاد با تقدس سربازی است - ولی غیر قانونی خواندن خواسته وزیر ورزش به نظر من برداشتی عجولانه و شتاب زده بود زیرا وزیر ورزش در انتهای نامه ، انجام خواسته خود را منوط به اذن رهبری دانسته و قاعدتا انتظار داشته تا رئیس ستاد کل در فرآیندی ستادی ، موافقت یا مخالفت رهبری را دریافت و بر آن مبنا اقدام نماید غافل از اینکه ستاد کل معمولا در مواردی که احتمال مخالفت رهبری در امری را بدهد ،مخالفت را راسا اعلام می دارد
همچنین صفحه ای منصوب به جناب عالی را دیدم که از مردم در خصوص معافیت بازیکنان مشمول تیم ملی نظر سنجی شده بود و بیشتر نظر دهندگان مخالفت خود را اعلام داشته بودند ، این، کاری پسندیده و بسیار عالی بود و به شما به دلیل نگرش درست در استفاده از نظرات مردم در موضوعات مرتبط تبریک میگویم ، امیدوارم در روزهای آینده نظرسنجی های دیگری را
از سربازان ؛ در خصوص کیفیت سربازی، رفتار فرماندهان، نقش آنان در امنیت ملی ، خوراک ، پوشاک ، امتیازات پس از خدمت ، مشکلات خانوادگی ناشی از اعزام بخدمت و … ؛
از مشمولان ؛ در خصوص نگاهشان به سربازی اجباری ،علل غیبت ، علت بی رغبتی به سربازی و ...؛
از خانواده ها ؛ در خصوص نگرانی ها و دغدغه های آنان ، مشکلات پس از سربازی فرزندان و…
شاهد باشیم و تاثیر نظرات دریافتی در بهبود سربازی را مشاهده کنیم.
جناب آقای ناظمی ؛
فرموده اید رفتاری اینگونه باعث از بین رفتن سرمایه ملی می شود و برای اثبات حرف خود به مهرداد پولادی اشاره داشته اید ، حتما به خاطر دارید که وی با وساطت رئیس وقت فدراسیون فوتبال و موافقت ستاد کل با وجود غیر قانونی بودن معافیتش از کشور خارج شد و دیگر مراجعت نکرد ، به نظر شما :
کسی که با توسل به روشهای غیر معمول از انجام سربازی- که با همه معایبش در حال حاضر از وظایف جوانان است -شانه خالی میکند ، سرمایه ملی است؟
کسی که حاضر نیست وفای به عهد کند سرمایه ملی است ؟
به نظر من ایشان و امثال وی نه تنها سرمایه ملی نیستند که عملا اتلاف کننده سرمایه مادی و معنوی ملی هستند و محروم شدن آنان از عضویت در تیم ملی سبب رشد اشخاص متعهد به کشورشان خواهد بود که جایگزین آنها در تیم ملی می شوند .
به راستی چه چیزی را دنبال می کنید که حاضرید به اشخاص ضعیف برای اثبات حرفتان متوسل شوید؟
جناب آقای وزیر؛
انتظار داشتم که به عنوان یک سیاستمدار رفتاری عقلانی را چراغ راه خود کنید ، نه آنکه چون افراد ناآگاه ، مغلوب احساسات شده و نامه ای را امضا کنید که بسیار ساده اندیشانه نگاشته شده است .
فوتبالیست های ما اگر در جام جهانی گل کاشته باشند و بقول شما "عظمت و قدرت ایرانیان" را به نمایش گذاشته باشند ، تازه وظیفه خود را انجام داده اند ، هزینه این ملت صرف آماده سازی آنان شده تا آنچه در توان دارند در زمین بازی بکار گیرند و این حداقل کاری است که در قبال هزینه های میلیاردی از آنان انتظار است.
اگر این استناد ضعیف شما ملاک عمل باشد و فوتبالیستی که با بازی در سه مسابقه باید معاف شود بفرمایید سربازی که بدون امکانات و با وجود انواع تهدیدات به مرزبانی اشتغال دارد با انجام چند ساعت خدمت باید معاف شود ؟
جناب سلطانی فر ؛ عظمت و قدرت ایرانیان را جوانانی ثابت کردند که در جای جای جبهه های جنگ از جان خود گذشتند تا شما امروز با آرامش زندگی کنید و خواسته غلطی را بعنوان حق برای چند نفر که بعضا حتی ثانیه ای بازی نکرده اند ، یا چنان به ضعف عملکرد خود ایمان داشتند که در ایام مسابقه، به یکدیگر دلداری می دادند و پس از حذف از مسابقات نیز بلافاصله از تیم ملی کناره گیری کرده اند طلب کنید.
قدری انصاف داشته باشید و واژه ها را با توجه به بار ارزشی آنان به درستی بکار گیرید .
جناب آقای جعفرزاده ایمن آبادی؛
به نظر می رسد بوی انتخابای زودتر از معمول به مشام شما رسیده و بنا دارید با مطرح کردن خود در حوزه سربازی زمینه را برای موج سواری فراهم آورید تا شاید از این آب گل آلود ، ماهی هم صید کنید .
شما اگر دستتان به حکم حکومتی می رسد در راستای وظایف نمایندگی و تسهیل در زندگی مردم از آن استفاده کنید و از هزینه کردن این احکام برای موضوعات بی ارزشی چون معافیت ورزشکاران که عده معدودی را شامل می شود خودداری کنید .
- توضیحات
- نوشته شده توسط Super User
- دسته: مقالات
- بازدید: 3953
جریمه مشمولین غایب یا همان خرید خدمت مشمولان غایب امسال نیز در بودجه کل کشور لحاظ شد و برابر اعلام رئیس اداره سرباز ستاد کل ضوابط اجرایی آن تا پایان فروردین به سازمان وظیفه عمومی ابلاغ می شود .
طرحی که از همان ابتدا مشخص بود برای جبران کسری بودجه دولت تهیه شده است و قرار است چون همیشه ،برای قانون گریزان امتیازی را در بر گیرد .
هر چند که در ابتدا ،حل مشکل مشمولان غایب و حذف محدودیتها و محرومیتهای آنان و ساماندهی به زندگی متاهلین محور اصلی تصمیم قلمداد می شد اما مبالغ در نظر گرفته شده توسط دولت و نمایندگان مجلس که البته به نظر می رسد بدون هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح نبوده است نشان می داد که اولویت اصلی، تامین بخشی از بودجه مورد نیاز دولت و خصوصا نیروهای مسلح است و حل مشکل مشمولان ،اولویتهای بعدی را شامل می شود .
بهر حال این قانون برای سال چهارم نیز در قانون بودجه کل کشور تصویب شد و حال رئیس اداره سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ضمن بیان مصوبات مجلس ،مانند تخفیف ۷۰ درصدی برای فرزندان مددجویان و واگذاری ۵ درصد از مبلغ دریافت شده از جریمه مشمولین، به سازمان آموزش فنی -حرفه ای بابت حرفه آموزی سربازان،نحوه اجرا را منوط به ابلاغ ضوابط اجرایی کرده است .
هرچند که در سال ۹۶ ستاد کل و سازمان وظیفه عمومی ابلاغیه ای در این خصوص صادر نکردند و همان ضوابط ابلاغ شده سال ۹۵ را ملاک عمل قرار دادند و در نتیجه تخفیف ۵۰ درصدی در جریمه مددجویان مغفول ماند یا تعمدا اجرا نشد ، امسال بارقه های امید برای مساعدت به مددجویان هویداست و جای تشکر دارد .
از منظر قانون ،فقط مشمولانی از این طرح می توانند استفاده کنند که حداقل ۸ سال غیبت داشته باشند لیکن در مقررات ابلاغی، دانشجویان دارای معافیت تحصیلی به شرط انصراف یا اخراج از تحصیل نیز غایب شناخته شدند و محدودیتهای زمانی برای تاریخ اخراج یا انصراف آنان نیز به استناد قانون خدمت وظیفه آنان را به عنوان غایب نمی شناخت ولی این کار مساعدتی بود تا شمار کسانی که با پرداخت پول معاف می شوند افزایش یابد،حال که این رویه غلط از سال ۹۴ اجرا می شود مناسب است ستاد کل در ضوابط سال ۹۷ نکات زیر را نیز لحاظ نماید:
۱-برای اخراج یا انصراف از تحصیل دارندگان معافیت تحصیلی محدودیت زمانی مانند ۹۵/۶/۳۱ و مشابه آن در نظر نگرفته و تاریخ به روز را نیز بپذیرد زیرا محدودیت های مذکور تاثیری در ممانعت از برنامه ریزی مشمولین برای معافیت ندارد.
۲-مشمولینی که در سنوات ارفاقی و حتی مهلت معرفی فارغ التحصیل شده اند با مدرک مقطع تحصیلی جدید و غیبت از زمان مقطع قبلی در شمول پرداخت جریمه قرار بگیرند ،برای مثال مشمول متولد ۷۱ که در سال ۸۹ پیش دانشگاهی گرفته و از مهر ۹۰ تا مهر ۹۶ در مقطع کارشناسی تحصیل و فارغ التحصیل شده است چون بیش از ۵ سال به تحصیل اشتغال داشته با مدرک تحصیلی کارشناسی و با غیبت از سال ۸۹ امکان پرداخت جریمه داشته باشد .
۳-برای سربازانی که از خدمت فرار کرده و در شمول ۸ سال غیبت قرار دارند بازای هر ماه خدمت ۵ درصد تخفیف لحاظ شود تا بین افرادی که اصلا به قانون تمکین نکرده اند با اشخاصی که بخدمت اعزام لیکن بدلایل مختلف مجبور به فرار شده اند تفاوتی وجود داشته باشد .
۳- از آنجا که اکثر مشمولین مقیم خارج از کشور فاقد سابقه تحصیلی می باشند و برقراری ارتباط بین نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران با دانشگاههای خارج برای راستی آزمایی مقدور نیست، بهتر است با لحاظ جریمه ۱۵۰ میلیون ریال به عنوان مبنای ۸ سال غیبت ، رسیدگی به درخواست آنان تسهیل گردد .
همچنین می توان اظهار فردی آنان در خصوص مدرک تحصیلی را نیز بدون نیاز به تائید وزارتخانه های مربوط پذیرفت و ملاک رسیدگی قرار داد.
- توضیحات
- نوشته شده توسط Super User
- دسته: مقالات
- بازدید: 5354
سرهنگ بازنشسته محمد رضا اکبر حلوایی - معاون سابق مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی ناجا
یکی از موضوعاتی که اخیرا سبب تقابل ستاد کل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی شد کسر خدمت فرزندان ایثارگران بود .
سال کذشته نمایندگان مجلس دربررسی برنامه ششم توسعه، بدون هماهنگی با ستاد کل ، قانونی را تصویب کردند که بموجب آن فرزندان ایثارگران به ازای هر یک ماه سابقه جبهه، یک درصد جانبازی یا یک ماه آزادگی بتوانند از یک ماه کسر خدمت استفاده نمایند.
ستاد کل که احساس می کرد اجرای مصوبه جدید،مجلس را در ورود به سایر موضوعات نیروهای مسلح و خصوصا سربازی ، ترغیب خواهد نمود ابتدا با اجرای مصوبه مخالفت کرد و سپس در ژست تعامل با مجلس ،توافقی را تحمیل نمود که عملا اجرای مصوبه
بصورت فراگیر را ملغی می کرد .
هرچند که ستاد کل با استفاده از مصوبه مذکور و و اعلام فراخوان عمومی ،به جای هزینه برای جمع آوری اطلاعات ، پرداخت بیش از ۷۰ میلیارد ریال را به متقاضیان تحمیل کرده و وجوه دریافت شده را به حساب دفاتر پلیس +۱۰ و نیروهای مسلح منظور نمود لیکن در
عمل ، بدترین شکل اجرا را نیز برای تنبیه مجلس و تثبیت اقتدار خود بکار گرفت تا ضمن ایجاد نارضایتی در متقاضیان ، مجلس نشینان را وا دارد تا مصوبه خود را برابر نظر ستاد کل اصلاح نمایند و در نهایت با توجیه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ،
مصوبه مجلس اصلاح و مقرر شد در صورت موافقت رهبری ،به ازای هر ماه سابقه ایثارگری یا درصد جانبازی ۱۲ روز کسر خدمت به فرزندان ایثارگران تعلق بگیرد که براین اساس برای فرزندان رزمندگان حداکثر ۳۴۸ روز و برای فرزندان آزادگان و جانبازان
حداکثر ۲۸۸ روز کسر خدمت منظور خواهد شد .
با این مصوبه علاوه بر اینکه ستاد کل موفق به تحمیل خواسته خود به مجلس شد در عین حال راه را برای تصویب آن به صورت قانون مستمر نیز مسدود کرد و اجرای مصوبه در قالب برنامه ششم توسعه و محدودیت زمانی ۵ ساله باقی ماند.
هرچند که این معافیت ها در دهه هفتاد به عنوان راهکاری برای تعیین تکلیف مشمولان مازاد که وظیفه عمومی به دلیل محدودیت ظرفیت پذیرش نیروهای مسلح ، با آن مواجه بود به تصویب رهبری رسید ،ولی ستاد کل ساده ترین روش برای رهایی از وضع موجود را
اعطای امتیاز به ایثارگران تشخیص داد و چون آمار قابل اتکایی از تعداد ایثارگران نداشت مبنا را بر اساس 60 ماه سابقه جبهه قرارداد که در طول اجرا طی دهه های هفتاد تا نود، در مراحل مختلف ، با تصویب رهبری آن را کاهش داده و نهایتا با لحاظ 30 ماه سابقه
جبهه، 25 درصد جانبازی و 24 ماه آزادگی به تصویب مجلس رساند.
این امتیاز از بدو اجرا به دلیل مخالفت ایثارگران بیشترین تغییرات را در طول اجرابه همراه داشت تااز این طریق افراد بهره مند از آن افزایش یافته و ازگسترش اختلاف در خانواده رزمندگان ودر نتیجه توسعه انتقادات رزمندگان کاسته شود .
مقررات مذکوربه دلایل زیرهیچگاه رضایت عامه رزمندگان و ایثارگران را بدنبال نداشت :
1- محدودیتهای پیش بینی شده ،رزمندگانی را که ایثارگری آنان کمتر از معافیت تمامی پسرانشان بود برای انتخاب فرزندی که بتواند از امتیازات لحاظ شده استفاده کند با مشکل مواجه کرده و شائبه ترجیح فرزندی بر دیگری و بروز اختلاف بین فرزندان را عیان می کرد.
2- تعیین جبهه در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور متفاوت بوده و رزمندگان حاضر در مناطق عملیاتی جنوب از امتیاز بیشتری برخورداربودند.
3- رزمندگانی فاقد فرزند پسر از امتیازات مشابه یا متناسب با آن محروم بودند
یکی دیگر از اثرات این امتیازات ، گسترش دامنه بی عدالتی قانون خدمت وظیفه عمومی بود که در موارد زیر نمود داشت :
۱- امتیازجایگزین قائل نشدن برای رزمندگان فاقد پسر:
در شرایط عادی با معاف شدن یک فرزند و اشتغال وی ، با حداقل حقوق وزارت کار، در طی 21 ماه حدود 24 میلیون تومان درآمد نصیب خانواده ای می شود که یک فرزندش از خدمت معاف می شود در حالی ایثارگران فاقد فرزند از این درآمد محروم می باشند. تاکنون
نیز همچنان هیچ یک از مراجع ذیربط ( ستاد کل یا مجلس) برای آنان امتیازی لحاظ نکرده اند .
۲- محدود نبودن تعداد معاف شدگان در خانواده ها (بعضی رزمندگان با این مقررات تا ۴ فرزند پسر خود را از خدمت سربازی معاف کردند).
۳-نا متناسب بودن مدت کسر خدمت برای فرزندان رزمندگانی که سابقه ایثارگری آنان برای معافیت ،کفایت نمی کند مانند :
الف-تفاوت مدت کسر خدمت رزمندگان دارای ۲۹ ماه سابقه جبهه،۲۴ درصد جانبازی یا ۲۳ ماه آزادگی با یکدیگر، که برابر مقررات جدید به ترتیب از ۳۴۸ ،۲۸۸ و ۲۷۶ روز کسر خدمت بهره مند می شوند در حالی که هر یک، با ۱ امتیاز بیشتر، در شمول معافیت
قرار می گیرند و لذا اگر بنا بر عدالت بود، میزان کسر خدمت فرزند جانباز ۲۴ درصد و آزاده ۲۳ ماه اسارت باید برابر با کسر خدمت لحاظ شده برای رزمنده ۲۹ ماه سابقه جبهه (۳۴۸ روز) می بود.
ب - تفاوت فاحش بین امتیاز معافیت و کسر خدمت فرزندان ایثارگران ،بدین نحو که فرزند رزمنده دارای ۳۰ ماه سایقه جبهه از خدمت دوره ضرورت معاف می شود در حالی که رزمنده ای با ۲۹ ماه و ۲۹ روز سابقه جبهه تنها می تواند از ۳۴۸ روز کسر خدمت برای
فرزندش استفاده کند بعبارتی مدت کسر خدمت برای یک روزباقی مانده حدود ۱۱ ماه می باشد.
پ - مانع بودن غیبت برای استفاده از کسر خدمت ،در حالی که برای استفاده از معافیت ایثارگری غیبت مانع نیست .
متولیان امر معتقدند چون مشمول، قبل از ورود به سن مشمولیت نیز می توانسته از معافیت استفاده کند با الهام از ماده ۳۰ قانون خدمت وظیفه عمومی ،غیبت وی موجه تلقی می شود اما این استدلال در خصوص کسر خدمت رنگ می بازد و سرباز غایب ،علاوه بر تنبیه
اضافه خدمت از کسر خدمت هم محروم می شود.
یکی از اشتباهات ستاد کل که در سالهای گذشته اتفاق افتاد و دامنه اعمال آن کماکان ادامه دارد لحاظ معافیت و کسر خدمت برای فرزندان ایثارگران بود .
اعطای معافیت به فرزندان شهدا و جانبازان اعصاب و روان و قطع نخاع ،از آن جهت که خانواده شهید عزیزی را از دست داده که جایگزین آن قابل جبران نیست و یا جانبازانی که نگهداری از آنان زحمت و آسیب فراوانی را به خانواده تحمیل نموده است ،تصمیمی
عاقلانه و صحیح بوده و در واقع حداقل کاری است که در حق خانواده معزز آنان قابل انجام بود ، لیکن اعطای این امتیاز برای سایر ایثارگران ، درست در نقطه مقابل آن قرار داشته و تصمیمی عجولانه، منفعلانه ، بدون آینده نگری و استدلالهای منطقی بوده است .
چرا باید فرزند 20 ساله رزمنده ای که بیش از 30 سال پیش در جبهه حضور داشته از خدمت سربازی معاف شده یا از سهمیه ناعادلانه در کنکور یا استخدام بهره مند شود در حالی که آسیبی از حضور پدرش در جبهه متحمل نشده و عملا با سایر افراد جامعه تفاوتی در
زندگی نداشته است .
تقریبا هیچ یک از کشورهایی که سابقه جنگ داشته اند ، امتیازی برای فرزندان سربازان خود قائل نشده و امتیازات ا را صرفا برای سربازان و عموما در راستای توسعه و بازسازی کشور پس از جنگ لحاظ کرده و مواردی چون بخشودگی یا معافیت در تعرفه های
گمرکی واردات یا صادرات تجهیزات ، وام های کم بهره در امر تولید و موارد مشابه را شامل شده در حالی که در کشور ما امتیازاتی چون معافیت از خدمت وظیفه عمومی ، سهمیه در آزمونهای سراسری دانشگاهها ، جذب و استخدام در سازمانهای دولتی و… به فرزندان
ایثارگران اعطا می شود که عملا سبب ایجاد شکاف طبقاتی و بدبینی سایر اقشار به خانواده ایثارگران گردیده و همین امر سبب می شود تا برخی از مردم مطالب غیر واقعی و اغراق شده در بهره مندی خانواده ایثارگران از امتیازات دولتی بیان کنند که موجبات دلخوری
این عزیزان را فراهم آورد .
بهر حال بهترین کارکرد امتیازات اعطایی به خانواده ایثارگران را باید درتغییر ضرب المثل معروف " گیرم پدر توهست فاضل ، از فضل پدر تو را چه حاصل " دانست که مناسب است اساتید محترم ادبیات ، نسبت به اصلاح یا جایگزینی ضرب المثل مذکور با توجه به
شرایط فعلی اقدام نمایند .



