- توضیحات
- نوشته شده توسط Mohammadreza
- دسته: یادداشت ها
- بازدید: 1509
سرهنگ بازنشسته محمدرضا اکبر حلوایی ؛
معاون سابق مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی
حمله به مامورین پلیس یا سیلی زدن به آنان اتفاقی جدیدی نیست که در کشور ما می افتد،
در سالهای گذشته هم بودند اشخاصی که در مسند قاضی ، فرماندار ، مدیر کل یا حتی اشخاصی که فاقد مسئولیت بودند ولی چون وظیفه شناسی مامور را دور از شان خود دانسته و حقی فراتر از سایر هموطنان برای خود قائل بودند مامورین را مورد نوازش قرار می دادند ولی در این بین شاید توهین و حمله به سربازان بیشترین فراوانی را داشته باشد .
آخرین مورد قبل از سیلی زدن یک نماینده مجلس به صورت سرباز ، سیلی خوردن سرباز مستقر در ورودی دادگستری بابل از سوی دادیار بود که چون خانواده سرباز به تجربه دریافته بودند که با وجود شعارهای حمایتی مراجع مختلف ، قطعا مورد حمایت قرار نمی گیرند و ممکن است بر روی موضوع ، معامله ای صورت گیرد ، با اعلام رضایت ، به زعم خود از تبعات بعدی آن جلوگیری کردند.
گذشته از اینکه در هر حال توهین به مامور پلیس و خصوصا سربازان ،در هیچ حالتی قابل توجیه نیست و شخصا معتقدم با این قبیل اشخاص فارغ از مسئولیت آنان ، باید بشدت برخورد شود تا هیچ کسی جرات تکرار آن را نداشته باشد ولی بر مسئولین نیروی انتظامی و بخصوص ستاد کل نیروهای مسلح است که با بررسی علل و محلهای وقوع حوادث ، فکر اساسی برای پیشگیری از موضوع داشته باشند.
علت وقوع اینگونه حوادث را باید در موارد زیر جستجو کرد :
1 - خودخواهی و خود برتر بینی اشخاص دارای قدرت و نفوذ:
متاسفانه قرار گرفتن اشخاص ناتوان و ضعیف النفس در مشاغل مهم و بعضا حساس ،این توهم را در آنان ایجاد کرده که تافته جدا بافته ای از جامعه هستند و چون احتمالا در دوران قحط الرجال یا بواسطه ارتباطات ، در شغلی قرار گرفته اند که میدانند شانیت و توانایی های لازمه آن را ندارند احساس می کندد با برخورد خشن با کسانی که قانونا مانع برخی اقدامات فراقانونی آنان می شوند، می توانند نقص وجودی خود را جبران کنند و لذا به خود اجازه می دهند تا با مامورانی که مرعوب عناوین آنان نمی شوند ، برخورد کرده و با عقده گشایی دوران کودکی و نوجوانی ، بر صورت سرباز سیلی بزنند .
2 - بکارگیری غیر اصولی سربازان خصوصا در مشاغل دون شان آنان:
بکارگیری سربازان در مشاغلی که هیچ نسبتی با مقوله امنیت ندارد مانند کنترل مسیر تردد اتوبوس های تندرو ، کنترل ورود و خروج مردم به مراکز قضایی و برخی ادارات دولتی ، ارائه خدمات به فرماندهان و مدیران نیروهای مسلح به عنوان نظافتچی و آبدارچی ، استفاده از سربازان در امر نظافت پادگانها و مراکز نظامی ، استفاده از سربازان در مشاغل سخت مانند شستشوی ظروف ، پاک کردن پیاز و سیب زمینی ، خدمات آشپزخانه و مشابه آن که هیچ سنخیتی با بکارگیری سرباز در امنیت کشور ندارد و عملا اتلاف سرمایه های انسانی محسوب می شوداز جمله موارد غیر اصولی سربازان است.
قرار دادن سربازان در مسیر اتوبوس های تندرو برای جلوگیری تردد خودروهای متفرقه بدون هیچگونه ابزار بازدارندگی ، و در معرض آسیب قرار گرفتن آنان به دلیل بی مبالاتی بعضی رانندگان و موتورسواران ،عملا حضور آنان را ناکارآمد و بی خاصیت می نمایاند .
چنانچه هیچ وسیله نقلیه ای بجز اتوبوس و خودروهای امدادی نباید از مسیرهای ویژه تردد کنند وظیفه شهرداری است که با نصب دوربین یا استخدام نیرو- مانند آنکه برای کنترل بلیط در ایستگاهها مستقر کرده است - تردد در خطوط ویژه را کنترل نموده و با ارتباط اصولی با پلیس راهنمایی و رانندگی ، اقدام لازم برای جریمه متخلفین ، را بدون برخورد فیزیکی فراهم کند .
اگر قوه قضائیه برای کنترل تردد مردم و شاکیان به مراکز خود ، نیازمند نگهبان است باید با استخدام اشخاص مورد نیاز و پرداخت حقوق آنان ، نیاز خود را تامین کند تا اگر شاکی یا متهم به دلیل شرایط روانی ، اقدام به توهین به وی کرد ، هم سبب بی اعتباری نیروهای مسلح نشود و هم قوه قضائیه در حمایت از پرسنل خود ، با قوه قهریه ورود نماید و چنانچه توهین کننده احیانا دادیار ، قاضی یا دارنده سایر مشاغل قضایی باشد ، موضوع از طریق مقررات داخلی سازمان حل شود .
در خصوص نظافت مراکز نظامی نیز، نیروهای مسلح می توانند در توافق با شهرداری و رعایت ملاحظات حفاظتی ، طی قراردادی نظافت عمومی پادگانها را به آنها بسپارند و همچنین خدمات آشپزخانه ،از طریق واگذاری به بخش خصوصی قابل انجام است که علاوه بر رعایت شان سربازان ، قاعدتا بر کیفیت غذای طبخ شده نیز خواهد افزود.
شان سرباز آن نیست که در مشاغلی بکار گماشته شود که با روحیات و خصوصیات وی که لازمه سن جوانی است در تضاد باشد، قاعدتا بکارگیری سربازان در امر خدمات و نظافت محل کار مدیران نیروهای مسلح ، نه با روحیات آنان سازگار است و نه آنان را در مسیر جامعه پذیری و مرد شدن قرار می دهد ، بلکه اصولا این ایام را به عنوان بیگاری و شکست شخصیت خود محسوب کرده و ممکن است تاثیری معکوس درزندگی خانوادگی یا اشتغال آینده آنان داشته باشد
به نظر می رسد چنانچه نقاط تماس غیر ضروری سربازان با مردم مورد بازنگری قرار گرفته و با حذف آن مشاغل از حوزه بکارگیری سربازان ، جوانان رغبت بهتری در اعزام به خدمت پیدا کنند
3- نامتناسب بودن آموزش سربازان با بکارگیری آنان :
نامتناسب بودن آموزش سربازان با بکارگیری آنان همواره از موضوعاتی بوده که در یادداشت ها و مصاحبه های مختلف بر آن تاکید داشته ام لیکن اتفاق اخیر و اتفاقاتی مانند آن ، ضرورت پرداختن به موضوع آموزش و بروزرسانی آن متناسب با نیازهای روز سربازی را بیشتر می نمایاند .
ضرورت آموزش اصولی سربازان با توجه به نوع و محل خدمت آنان و ملزومات دانایی و مهارتهای مورد نیاز مانند روانشناسی ، مدیریت تنش ، کنترل رفتار ، کنترل گفتار و استفاده از کلمات احترام آمیز و … زمینه بروز چنین برخوردهایی را به حداقل خواهد رساند .
علاوه بر مطالب ذکر شده، برخورد خشنی که گاه در نیروهای مسلح از سوی فرماندهان با سربازان صورت می گیرد و یا تنبیهات دستجمعی که خصوصا در مراکز آموزش نسبت به آنان اعمال می شود نیز از جمله مواردی است که معمولا در سطح جامعه مطرح نمی شود و نیروهای مسلح نیز آماری از این وقایع ارائه نمی دهند ولی تکذیب هر از چند گاهی که از سوی متولیان سربازی مانند ستاد کل یا سازمان وظیفه عمومی صورت می گیرد ، نشان از کثرت وجود چنین اتفاقاتی دارد که سعی می شود مخفی نگه داشته شود و باید اقدامات جدی در جهت تکرار و جلوگیری از وقوع آن صورت گیرد .
- توضیحات
- نوشته شده توسط Mohammadreza
- دسته: یادداشت ها
- بازدید: 2661
سرهنگ بازنشسته محمد رضا اکبر حلوایی ؛
معاون سابق مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی ؛
بنا به اعلام اداره منابع انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ، مشمولان دیپلم که در آزمون سراسری شرکت کرده اند تا پایان شهریور ماه فرصت دارند خود را برای تعیین تکلیف مشمولیت به پلیس + 10 معرفی نمایند و تاکید شده است که این معرفی به منزله اعزام بخدمت نیست .
در تیر ماه هم که ستاد کل و سازمان وظیفه عمومی اعلام کردند مشمولان یک هفته پس از کنکور سراسری مهلت دارند تا خود را برای رسیدگی معرفی نمایند اعلام کردم که برابر تبصره 1 ماده 2 آئین نامه معافیت تحصیلی، مشمولان دیپلم خرداد و تیر ماه سال 98 تا پایان شهریورماه 99 فرصت دارند تا خود را معرفی نمایند و نیازی به اولتیماتوم هایی اینگونه نیست .
به نظر می رسد سازمان وظیفه عمومی و ستاد کل ، وظیفه خود دانسته اند که همزمان با سلب آرامش متقاضیان شرکت در کنکور توسط مجلس و دولت ، از غافله عقب نمانده و سهمی در این آشفته بازار و فشار روحی به مشمولان و خانواده آنان داشته باشند
آنچه متاسفانه در سالهای اخیر شدت گرفته است دخالت ستاد کل در امور اجرایی وظیفه عمومی است که به نظر می رسد ناشی از ضعف دانش مسئولان سازمان وظیفه عمومی به مقررات یا اختیارات ذاتی سازمانی است ، این دخالت تا جایی است که صریح ترین حق مشمولان را که در آئین نامه معافیت تحصیلی مصوب هیئت وزیران تاکید شده در تیر ماه از آنان سلب کرده و در شهریور ماه بصورت قطره چکانی و البته با استرس به آنان می دهند و بدتر آنکه اعطای این حق نیز با منت صورت می گیرد که گویی ستاد کل لطفی به مشمولان کرده است .
در دهه 80 سازمان وظیفه عمومی به پشتوانه معاونین توانمند خود ، به راحتی و درستی از اختیارات سازمانی استفاده می کرد تا جایی که مدیریت مشمولین ستاد کل امیدوار بود نقشی نیز برای آنان در ابلاغ مقررات پیش بینی شود در حالی که از سالهای 93 به بعد این چرخه وارونه شده و سازمان وظیفه عمومی در انتظار ابلاغ اختیارات خود از سوی ستاد کل است و لذا می بینیم که در خصوص مهلت معرفی مشمولان دیپلمه ابتدا دریادار رحیمی پور مصاحبه کرده و پس از ایشان نیز رئیس سازمان دقیقا همان مطالب را تکرار می کند .
- توضیحات
- نوشته شده توسط Mohammadreza
- دسته: یادداشت ها
- بازدید: 3211
خبرگزاری مهر در تاریخ 10/2/99 مصاحبه ای با رئیس محترم سازمان وظیفه عمومی را با کد خبر 4919756 منتشر کرده است :
البته انتظار آن بود که بیانات سردارمهری دقیق، کاربردی و ابهام زدا می بود تا مخاطبان با مطالعه مصاحبه ، پاسخ برخی سئوالات مربوط را دریافت و معاونت اجتماعی سازمان مذکور نیز خبر را قبل از انتشار بازبینی می کرد تا چنانچه خبرنگار بدلیل عدم اطلاع از اصطلاحات تخصصی در درج مطالب دچار اشتباه شده باشد اصلاحات لازم صورت گیرد تا از بروز مشکل برای مشمولان جلوگیری شود .
ابهامات موجود در خبر که احیانا بعضی ناشی از اشتباهات نگارشی و برخی نیزناشی از جامع نبودن مظالب گوینده است را در موارد زیر می توان بر شمرد :
." سردار تقی مهری، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت خدمت مشمولانی که امسال کنکوری بودند، اظهار کرد: برابر قانون کسانی که به سن ۲۰ سالگی میرسند، ۱۸ سال آنها تمام میشود و حداکثر تا ۲۰ سالگی باید وضعیت سربازی خود را معلوم کنند، البته از ۱۸ تا ۲۰ سالگی میتوانند معافیت تحصیلی بگیرند."
گذشته از اشکالی که در ابتدای سطر دوم وجود دارد چند نکته مورد غفلت قرار گرفته است اولا، مشمولان تا پایان 20 سالگی مجاز به تحصیل هستند نه تا 20 سالگی ، ثانیا ، چنانچه تا پایان 20 سالگی دارای معافیت تحصیلی باشند یکسال مهلت دارند تا وضعیت سربازی خود را روشن کنند بنا بر این تا پایان 21 سالگی برای معرفی مهلت دارند.
" وی افزود: افرادی هستند که به عنوان به مثال امسال خرداد ماه امسال دیپلم میگیرند این افراد یک سال زمان دارد تا به خدمت سربازی بیاید یعنی تغییر تاریخ کنکور تغییری در وضعیت اینها ندارد چراکه تا خرداد سال آینده این افراد مهلت دارند تا دانشگاه قبول شوند.رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا بیان کرد: بنابراین کسانی که در خرداد امسال دیپلم گرفتند یک سال زمان و مهلت معرفی دارند که برای خدمت سربازی بیایند. در واقع میتوانند در کنکور امسال که مردادماه برگزار میشود، شرکت کنند. به گفته رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در حال حاضر دیپلمهای نداریم که اجازه شرکت در کنکور را نداشته باشد چراکه هر کسی الان دیپلم گرفت یک سال فرصت دارد تعیین تکلیف سربازی خود را انجام دهد و یک بار هم کنکور را اجازه دارد شرکت کند."
در این بیان نیز باید به چند موضوع مهم و کلیدی اشاره می شد که عبارتند از :
1 – مشمولانی که قبل ازاتمام سن 18 سالگی در مقطع متوسطه فارغ التحصیل شوند تنها 6 ماه فرصت دارند تا خود را برای رسیدگی به وضعیت مشمولیت معرفی نمایند بتا بر این حداقل متولدین 1/4/99 تا 1/10/99 امکان شرکت در کنکور را ندارند .
2 – مشمولانی که بعد از 20 سالگی در مقطع متوسطه فارغ التحصیل شوند مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه نیستند و باید خود را یرای رسیدگی به وضعیت سربازی معرفی کنند.
"سردار مهری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد ستاد کل نیروهای مسلح برای کسانی که کنکور سال گذشته را قبول نشدند و امسال قصد داشتند تا بار دیگر در کنکور شرکت کنند ولی به دلیل کرونا و تعویق آزمونها این شانس را از دست دادند، مهلتی در نظر بگیرد تا بتواند از شانس خود استفاده کنند، گفت: این را مطلع نیستم مگر آموزش و پرورش یا هر نهاد دیگری از ستاد کل نیروهای مسلح درخواست کند و آنها تصمیم جدیدی در این باره بگیرند."
هر چند که سوال خبرنگار از اساس غلط است ولی جواب صحیح آن بود که برابر آئین نامه معافیت تحصیلی مشمولانی که بعد از 18 سالکی و تا قبل از اتمام 20 سالگی در خرداد ماه فارغ التحصیل شوند تا شهریورماه سال بعد مهلت معرفی دارند و لذا تاخیر زمان کنکور سال جاری مشکلی برای مشمولان ایجاد نمی کند
- توضیحات
- نوشته شده توسط Mohammadreza
- دسته: یادداشت ها
- بازدید: 3118
سرهنگ بازنشسته محمدرضا اکبر حلوایی ؛ معاون سابق مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی
با ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح که ظاهرا به استناد مصاحبه آبان ماه سال 97 جناب آقای دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت که اعلام کرد سن امید به زندگی در آقایان 75.5 و در بانوان 79.4 است ، کهولت سن در معافیت کفالت پدر و پدر بزرگ از 70 سال تمام به 75 سال افزایش یافت .
البته معاون محترم وزیر بهداشت در همان مصاحبه اعلام کرده بودند که حدود نیمی از جمعیت سن 70 سال را نمی بینند .
بطور معمول سازمان وظیفه عمومی نیز با لحاظ ابلاغ ستاد کل، اعلام کرد که صرفا درخواستهای ثبت شده مشمولان تا پایان سال 98 با لحاظ 70 سالگی و در سال 99 برابر مقررات جدید مورد رسیدگی قرار می گیرد .به عبارت دیگر مشمولانی که پدریا پدر بزرگ آنان متولد تا 1328/12/28 باشند در شمول مقررات قبلی ، پدرو پدر بزرگ متولد از 1329/1/1 به بعد در شمول ضوابط جدید قرار خواهند گرفت .
با توجه به شرایط کشور در شیوع ویروس کرونا و تاکید مسئولان به خارج نشدن از منزل برای قطع زنجیره انتقال ، اعلام وظیفه عمومی با تاکید بر ثبت درخواست قبل از پایان سال 98 با در نظر گرفتن تعطیلی دانشگاهها و مدارس برای صدور گواهی اشتغال به تحصیل ، به صلاح نبودن حضور بستگان مشمول در دفاتر اسناد رسمی برای تهیه گواهی سه نفر بستگان مشمول و حضور در دفاتر پلیس + 10 برای ارائه مدارک ، مغایر با شرایط عمومی حاکم بر کشور بوده است .
با عنایت به تصمیم صحیح و هوشمندانه وظیفه عمومی در خصوص تعطیلی جلسات شوراهای پزشکی و هیات های رسیدگی که برای جلوگیری از تجمع مشمولان و خانواده آنان و شیوع بیشتر کرونا از اسفند ماه صورت گرفته ، چنین اعلامی در تضاد با آن تصمیم عاقلانه بود .
با توجه به اینکه بنا بر تجربیات شخصی ، به نظر می رسد تعداد مشمولانی که سالانه از این معافیت استفاده می کنند باید کمتر از 1000 نفر باشد ، وظیفه عمومی بجای ایجاد محدودیت زمانی پایان سال 98 می توانست اعلام نماید مشمولانی که تنها پسر یا نوه پدر بزرگ تا متولد 1328/12/29 می باشند و در سال 98 واجد شرایط معافیت کفالت مورد نظر بوده اند هر زمان که درخواست خود را ثبت نمایند برابر سن 70 سال به درخواست آنان رسیدگی می شود .
با این رویکرد علاوه بر آنکه مشمولان برای تهیه مدارک و ثبت درخواست با مشکل مواجه نمی شدند ، حقی نیز از مشمولانی که به دلیل ضعف اطلاع رسانی یا عدم امکان تهیه مدارک در سال 98 از مقررات جدید آگاه نشده یا موفق به ثبت درخواست نشده اند ضایع نمی شد .
امید است رئیس محترم سازمان وظیفه عمومی که به نظر می رسد علاقه مند به اصلاح فرایندهای اشتباه سازمان متبوع خود است تصمیمات درستی در جهت احقاق حق مشمولان بگیرد .




